Bůh omluví vše
Martýr od VŠMU přivedl na jeviště Husy na provázku satiru náboženství, školského systému a lidské společnosti. Inscenaci vévodí skvělé herecké výkony a zajímavá scéna.
Inscenace stojí na silném textu, který se soustředí na Benjamina, žáka střední školy, který v Bibli hledá odpověď na své problémy. Jeho postoje však naberou radikální rozměr a jeho okolí neví, jak si s jeho názory poradit. Kritizovat? Snažit se ho pochopit? Ustoupit mu či mu vzdorovat? Hra pracuje s velkými tématy, některá z nich jsou ale svým pojetím lehce trivializována a schována za směsicí vtipných gest. Přesto se inscenaci daří až mrazivě ukázat neschopnost systému na radikalizaci reagovat. Představení obsahuje mnoho konfliktních scén, které naštěstí nepůsobí repetitivně, naopak gradace až do absurdity zde velmi dobře funguje. Závěr ovšem očekávanou katarzi nepřináší a působí spíše rozpačitě.
Inscenace pracuje zajímavě s prostorem Husy na provázku. Herci několikrát opouštějí prostor jeviště a vydávají se na balkóny i mezi diváky v přízemí. Scéna je stylizovaná do podoby tělocvičny, nářadí se zde ale plynule proměňuje v jakékoliv školní či domácí prostředí, které hra zrovna vyžaduje. Jejich využívání pak dodává potřebnou dynamiku a slouží k vyostření některých konfliktů.
Inscenaci dominují skvělé herecké výkony v čele s Bencem Héglim. Velmi uvěřitelně ztvárňuje teenagera, kterého postupně pohlcuje fanatismus. Jeho výkon je energický. Fyzicky náročná role v jeho podání působí lehce a přirozeně. Veronika Mészárosová mu oponuje v roli učitelky Eriky Roth. Funguje mezi nimi silné napětí. Mészárosová ve své postavě zvládá balancovat pocity bezmoci a snahu s Benjaminem bojovat.
Martýr přináší zajímavý divácký zážitek a mnoho témat k zamyšlení, avšak bohužel jen pro ty, kteří rozumí slovenštině. Zobrazované titulky byly špatně načasované a v některých místech i chybně přeložené. Bylo by vhodné tuto technickou část představení v budoucnu lépe podchytit. Až na tento nedostatek má však inscenace spád a udrží divákovu pozornost až do konce.