Je těžší bojovat o dítě, nebo o zem? I Slovensko stojí na rozcestí
Ve hře Bertolta Brechta Kavkazský křídový kruh, ztvárněné studenty z bratislavské Vysoké školy múzických umění, divák sleduje jedinečný příběh boje o rodnou půdu, o dítě i o svobodu. Je to boj současný i minulý a v závěru až mrazivě aktuální. S minimem rekvizit, ale maximem emocí se rozplétá hra o tom, kdo tahá za kratší konec, kolik stojí svoboda nebo jakou oběť je v bitvě za ni potřeba zaplatit. Jakou roli v ní pak hraje život jednotlivce? Protože jak víme, když se kácí les, padají třísky i hlavy.
Divadlo v divadle – neobvyklý a ozvláštňující prvek hry, který zaujme, ale nijak neomezuje její srozumitelnost. Příběh nám rozděluje do dvou linií, první je vyprávění o služebné Gruše, která odnáší dítě vládnoucího gubernátora a vydává se s nemluvnětem na strastiplnou cestu k bratrovi. Mezitím vypravěč, hřmící nad jevištěm, diváka uvádí do kontextu a interpretuje dění pod ním. Ve své vyvýšené pozici připomíná Boha, jakéhosi loutkáře, který tahá za nitky.
Díky efektním světelným a kouřovým efektům a propojení s hudbou dostává publikum neustále nové impulzy. Nejvíc ale obecenstvo získává od samotných protagonistů, kteří přenášejí emoce a příběh – především svou aktuálností a silou – až do morku kostí. Mluvící postavy doplňuje company postav v černém, ty se mění ve vojáky i chudáky popravené ve víru revoluce. Němé oběti, jejichž život jako by neměl vůbec žádnou hodnotu.
Druhou linku pak představuje soudce, bývalý písař bez právního vzdělání, který soudí spor o dítě. Moc v rukou nepovolaných, nevzdělaných nebo nekvalifikovaných – to je smutná současná realita některých (nejen) kulturních institucí na Slovensku. Pro do očí bijící podobnost s dějem Brechtovy hry začínají z performance vystupovat postavy – samotní herci, kteří tak upozorňují diváky na to, co se v zemi, se kterou jsme byli dlouhá léta spojeni, děje. V tu chvíli vypravěč ztrácí roli vypravěče a vztekle pokřikuje na herce. Jeho křik se mísí s jejich rozhodnými, ale klidnými slovy.
Politický akcent hry, stejně jako propletené dějové linky, doplnění hudbou a rozmělnění hranic mezi herci a jejich postavami jsou typické prvky tvorby německého dramatika Bertolta Brechta. Od slovenských studentů se jeho hře dostalo kvalitního zpracování, umně přizpůsobeného dnešnímu slovenskému i světovému kontextu. Jsme s vámi, bratia.