Kdo je součástí hlavního programu?
V názvu Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER není slovo mezinárodní jen tak pro nic za nic, a proto si prostřednictvím tohoto článku představíme, jak se k nám studenti ze zahraničních škol dostávají. Konkrétně tím mám na mysli proces výběru přihlášených škol a způsob komunikace. Inscenace, se kterými jednotlivé školy přijedou do Brna, tvoří hlavní program našeho festivalu a my už se na ně moc těšíme. Ale pojďme se teď podívat, jaká práce se skrývá za tím, aby všechna představení proběhla bez větších komplikací. Na celý proces můžeme nahlížet rovnou ze tří stran: z produkční, technické a umělecké.
Jako první začíná v celém procesu příprav festivalu hrát roli produkční část. O tuto část se stará sekce Hosté, Porota, Soubory, která pracuje s naší interní databází zahrnující 350 škol ze 76 různých zemí světa. Tuto databázi je zapotřebí každým rokem aktualizovat. To vesměs znamená, že aktivně procházíme 350 webových stránek a kontrolujeme kontaktní údaje. Vedle toho ještě připravujeme společně se sekcí Technical Support přihlášku. Poté začínáme rozesílat pozvánky a informace o přihlášení. Před festivalem v rámci této sekce zajišťujeme souborům ubytování, poskytujeme produkční podporu v divadlech a během festivalu tzv. guidujeme.
Guidování spočívá v tom, že každý člen sekce si před festivalem vybere jeden nebo dva školní soubory. Během týdne jsou pak pro tyto soubory k ruce, kdyby potřebovaly něco vyřešit. Vše začíná tím, že se guidové potkají s přiřazenou školou a doprovodí ji na festivalové Infocentrum k akreditaci. Po tom se mohou vydat ubytovat do hotelu. Guidové nemusí být se soubory 24/7, ale jsou jim dostupní pro případ potřeby. V divadlech jsou guidové připraveni pro případ, že by byla potřeba cokoliv komunikovat se zaměstnanci divadla nebo techniky, kteří asistují s přípravami daných představení.
To nás přivádí k následující části, a to k té technické. Po ukončení sběru přihlášek se totiž do celého průběhu zapojuje sekce Technical Support, jejíž členové musí pečlivě projít každou přihlášku a v případě nejasností se následně spojit se školními soubory. Když jsou pak jednotlivé inscenace vybrány, tato sekce se o ně dále stará z technické stránky po celou dobu příprav i během festivalového týdne. Funguje jako prostředník mezi divadly a jejich techniky a techniky jednotlivých hostujících škol. Každá škola má často dost odlišné požadavky, co se týče scény, a naši technici se snaží v rámci možností všem vyjít vstříc. Tato práce se skládá z velké části z komunikace nejrůznějšími kanály, jejíž náplní je dozvědět se od souborů veškeré informace ohledně světel, zvuku, projekce, stavby a velikosti scénografie. Během festivalu jsou naši technici v divadlech a pomáhají s přípravami. Vědí, co vše je potřeba za techniku zajistit a zároveň jací technici z divadla jsou zrovna zapotřebí. Zkrátka se snaží, aby všichni byli spokojení a vše probíhalo hladce.
Při samotném výběru inscenací je zásadní právě spolupráce mezi technickou a produkční složkou celého procesu – v našem případě mezi vedoucím sekce Technical Support, Davidem Brabcem, a vedoucí sekce Hosté, Porota, Soubory, Hanou Kretkovou. Společně se věnovali přípravě přihlášky a zároveň se domlouvali s celou uměleckou sekcí, jaký bude postup pro výběr inscenací. Při vybírání se muselo dbát na to, aby inscenace mohly být realizovatelné v divadlech, které máme po čas festivalu k dispozici. Proto bylo důležité, aby naši technici znali detailně všechny festivalové prostory a byli schopní rozdělit jednotlivé inscenace do příslušných divadel. A v této fázi nás neminulo výběrové řízení, kde se sešli příslušní pedagogové a studenti a společně diskutovali a hlasovali, která představení se pro tento ročník vyberou. Ke každé inscenaci se zde vyjádřila sekce Technical Support, sekce Hosté, Porota, Soubory a Umělecká sekce.
To nás přivádí i k třetí složce celého procesu, a to k té umělecké. Umělecká sekce se při výběru přihlášených inscenací, jejichž záznamy má k dispozici, zaměřuje především na jejich umělecké kvality. Každá inscenace se hodnotí jak bodovou škálou, tak i slovně. V rámci hodnocení se studenti zaměřovali na celkovou kvalitu inscenace, na výkony jednotlivých umělců a tvůrců, ale například i na společenskou relevanci tematizované látky inscenace. Dále se také brala v potaz míra zapojení studentstva v tvorbě, protože se vždy snažíme vybírat inscenace, na nichž se režijně, autorsky, scénograficky či jinak podílejí hlavně studenti. Důležitá byla i celková vyváženost z hlediska žánrového i geografického.
Tento spletitý proces výběru a komunikace se školami trvá po celý akademický rok. V průběhu podzimu došlo k prvnímu oslovení všech škol, které se pomalu začaly přihlašovat. V prosinci, po uzavření přihlášky následovaly přípravy výběrového řízení, které se odehrálo v lednu. A poté už jsme započali intenzivní komunikaci s vybranými školami. Na konci celého spletitého procesu nás na 34. Ročníku Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2024 čekají inscenace z 9 zemí:
anytime, anywhere – Divadelní fakulta Akademie múzických umění (Praha, Česká republika)
As We Were – Max Reinhardt Seminar, University of Music and Performing Arts (Vídeň, Rakousko)
Not Found – Academy Dimitri (Verscio, Švýcarsko)
Hello, Out There! – Latvian Academy of Culture (Riga, Lotyšsko)
Psychosis 4:48 – Faculty of Dramatic Arts (Belgrade, Srbsko)
Benzin – Kyiv National I. K. Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television (Kyjev, Ukrajina)
Martýr – Divadelní fakulta, Vysoká škola múzických umění(Bratislava, Slovensko)
Songs to the Gods of the World – AST National Academy of Theatre Arts (Krakow, Polsko)
The Image of a Woman/Origin of Clouds – Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění (Brno, Česká republika)