Kratší pelendrek? Si na rade!
Inscenácia The Earthquake Concert rakúskeho súboru Max Reinhardt Seminar prináša krátku biografiu troch ľudských životov, ktoré spája (okrem životnej filozofie) spoločný pobyt v psychiatrickej liečebni.
Hneď na úvod sa nám naskytne pohľad na všednú bytovú panorámu – dvaja súperia v pingpongovom zápase, druhá ich letmo pozoruje a pritom telefonuje. Príchodom štvrtej neoficiálnej postavy nastáva zásadný dejový zvrat. Hoci pôsobí ako technická podpora za pultom, jej skutočné postavenie spočíva v skúmaní ľudských hraníc troch pacientov. Z pôvodného harmonického ničnerobenia sa stáva detská hra v izolovanom priestore, v ktorej kratší potiahnutý pelendrek znamená, že nastal jeho čas vyspovedať sa.
Pôvodný text Georgea Taboriho je pre účel viedenskej inscenácie upravený do verzie pre tri postavy, ktoré sú ovplyvnené kolektívnou šialenosťou, prehnaným absorbovaním slobody a pseudoterapeutickými účinkami hudby. Liečba hudbou je v tomto prípade overená manipulačná metóda, ktorá skúma animálnu stránku pacientov a prenáša ich kolekciu potláčaného strachu na povrch. Ich samostatné monológy v podobe psích tvorov prepájajú individuálne existenciálne úvahy s biblickými motívmi, súčasné hriechy s prapočiatočnými. Morbídny situačný humor, či chvályhodná práca s alobalom, z ktorého si v priebehu inscenácie pacienti vytvárajú drobné rekvizity sa šikovne a umne napájajú na ťaživú atmosféru plnú fóbií a klasickej hudby. Husle vytvárajú emočnú tenziu, herecké výkony autentické výpovede