Na začátku dubna pronikla pod kůži města Brna vlna kreativity a divadla, a to v podobě Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER.
5. dubna 2025

Na začátku dubna pronikla pod kůži města Brna vlna kreativity a divadla, a to v podobě Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER.

Meeting Point | CZ

Letošní 35. ročník Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2025 organizovaný studenty Divadelní fakulty JAMU se konal 1.-5. dubna v brněnských divadlech Studio Marta, Divadlo na Orlí, HaDivadlo, Divadlo Husa na provázku a samozřejmě na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzického umění. Divadelní tvorbu přijelo představit celkem 10 škol z 8 zemí – Česká republika (a to hned dvakrát – reprezentovala ji pražská DAMU a pořádající JAMU), Slovensko, Německo, Polsko (z varšavské Národní akademie dramatických umění Aleksandra Zelwerowicze a krakovské AST), Itálie, Švýcarsko, Ukrajina a Jižní Korea.

  

Na festivalu nechyběly ani moderované diskuze k inscenacím a workshopy. Workshop “Fyzický trénink prostřednictvím Ganggangsullae”, který vedla dvojice Subin Baek and Sangyeob Lee (Jižní Korea), se zaměřoval na dlouholetou tradici související s korejským svátkem Chuseok. Základní formou byl zpěv v kruhu při držení za ruce, přičemž se kombinovaly různé hry. Choreografie založená na Ganggangsullae byla použita i v uvedené inscenaci The Nape. V rámci zvukového workshopu představila Kamila Holíková (ČR) „Sonic Meditation od Pauline Oliveros“, nástroj pro propojení se soucitem, představivostí a vzpomínkami. Workshop „Zpěv a Rytmus“, jehož facilitátorem byl Pavel Borský (ČR), byl věnován lidskému tělu a dechu, jeho rytmu, pohybu a vnímání hudby. Poslední workshop s názvem „Choreographing Space – Creating Drift“, který byl organizován v rámci spolupráce s Mezinárodním visegradským fondem (IVF), vedl David Somló (Maďarsko) a zaměřoval se na prozkoumání prostorové kompozice a kolektivního pohybu ve veřejném prostoru s využitím jednoduchých, avšak precizních choreografických struktur. Celý třídenní workshop vyvrcholil veřejným vystoupením v parku na Moravském náměstí. Nechyběla ani „Diskuze V4“, která se věnovala cenzuře umění v zemích Visegrádské čtyřky v kontextu historického vývoje, současné geopolitické situace a výzev, kterým čelí lidé v kultuře. 

Vedle hlavního programu se mohli účastníci zapojit i do Off-programu festivalu, který zahrnoval jak intervenci do veřejného prostoru, koncerty a party, tak zahajovací a závěrečný ceremoniál. Zahajovací ceremoniál se uskutečnil pod širým nebem v parku na Moravském náměstí. Po něm koncertovaly tři kapely: Krstní Otcovia, Sýček a MMNK. Následující večery proběhly party v podnicích ArtBar Druhý Pád, Spektrum a Kabinet Múz, kde si mohli návštěvníci poslechnout tvorbu kapel Chora Sfakion, Pipesh, Chryzotil271, DJ C1UBCUB, Whyohwhy, Dukla, Hihihahaholky. Závěrečný ceremoniál a následná party proběhly již tradičně v prostorách Divadla Husa na provázku, kde k doprovodu hrála kapela Trin a Monte Cris B2B Cuntina. 

Porota byla letos složená ze tří profesionálů a jednoho studenta divadelní vědy. Členy poroty byla Claire Binyon, divadelní režisérka a docentka ESMAE z Portugalska, June Horton-White, finská light designérka a technická producentka, Gábor Koltai M., maďarský režisér, pedagog a esejista, a Lada Hradilíková, studentka magisterského programu Divadelní studia a Polské filologie na Univerzitě Palackého v Olomouci. 

Během závěrečného ceremoniálu udělila porota Ocenění Marta ve čtyřech porotou zvolených kategoriích. V kategorii světelný design získal David Brabec (Janáčkova akademie múzických umění) ocenění Marta za inscenaci Bernarda Alba. Porota ocenila jeho dokonalý smysl pro dramaturgii a důmyslné vizuální myšlení.  

V kategorii scénická hudba získala ocenění Anna Riabtseva (Ivan Franko National University of Lviv, Ukrajina) za zhudebnění básní poetického tria Bu-Ba-Bu a jejich provedení s instrumentálními dovednostmi, které si celý herecký kolektiv osvojil během zkoušek, a za vytvoření povznášejícího i dojemného kabaretu apokalypsy kolem nás i v nás (inscenace Psyacha Buda).  

Ocenění Marta v kategorii herecký výkon získala Julia Fidelus (The Aleksander Zelwerowicz National Academy of Dramatic Art in Warsaw, Branch Campus in Białystok, Polsko) za ztvárnění dvou kompletních, živoucích postav a iluzivní herecký výkon v inscenaci 20 DEN, který diváka přiměje uvěřit, že příběh, který vypráví, je její vlastní.  

V kategorii režie byla porotou oceněna Yoojung Kim (Korea National University of Arts, Soul, Jižní Korea) za autorství a režii plně integrované inscenace The Nape zahrnujícího všechny prvky divadla v krásném, rytmickém a myšlenkově podnětném převyprávění starověkých řeckých příběhů, které usouvztažňují tradiční korejské techniky masky, tance a hudby k současnému kontextu. 

Festival by se nekonal bez finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury ČR, Jihomoravského kraje, Statutárního města Brna, městské části Brno-střed a Mezinárodního visegrádského fondu, jehož posláním je podporovat kroky k udržitelné regionální spolupráci ve Střední Evropě.  

Festival vznikl pod záštitou Mgr. Jana Grolicha (hejtmana Jihomoravského kraje), Mgr. Martina Baxy (ministra kultury ČR), Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, České komise pro UNESCO, JUDr. Markéty Vaňkové (primátorky města Brna), Ing. arch. Vojtěcha Mencla (starosty MČ Brno-střed). 

Hlavním mediálním partnerem festivalu byla Česká televize.  

Tímto všem partnerům děkujeme, že podporují Mezinárodní festival divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER! 

 

Všechny fotky z festivalu naleznete na našem webu

Na další, v pořadí již 36. ročník festivalu, se můžete těšit v termínu 14. – 18. dubna 2026. 
 

V Brně dne 5. 4. 2025  

Kontakt: media@encounter.cz